Khamis, April 09, 2009

Satu Pengajaran Berguna!!

Sedang asyik memandu pulang dari Bukit Gantang, penulis menerima sms dari Setiausaha UMNO Bahagian Parit, "Harap Maaf, Kita Tewas DiBukit Gantang dengan majoriti 2700++, Undi Melayu Kpd BN Meningkat Tetapi UNDI Cina+India Merosot Teruk"..Begitulah antara smsnya.. Terdiam seketika... Penulis mencari- cari jawapan. dimana silapnya??
Tetapi, terdapat peningkatan yang ketara untuk Saluran 3 & 4 atau pengundi muda mengundi pembangkang. Pengundi baru yakni yang berumur 21 tahun sehingga 45 tahun cenderung terhadap pembangkang samada PAS,PKR ataupun lebih tepat pakatan rakyat. Secara logiknya generasi inilah yang bakal memimpin dan memacu negara. Tidak kira dibandar mahupun luar bandar golongan ini memainkan peranan untuk menentukan hala tuju kepimpinan negara kita.
Selain dari itu, golongan² korporat atau mereka yang senang lenang atau lebih tepat lagi golongan yang kaya/ berkemampuan juga cenderung kepada Pakatan Rakyat. Ini dapat dilihat di Bukit Gantang baru - baru ini. Sebut sahaja apa jenis kenderaan mewah, kalo orang UMNO memandu BMW, penyokong PAS pun sama. Kebiasaannya golongan ini ialah golongan yang berniaga atau bekerja sendiri dan kalau ada pun segelintir sahaja yang bekerja makan gaji. Adakah mereka ini mendapat kontrak² kerajaan yang kononnya telus dan amanah sebelum ini??
Dan, sokongan pengundi bukan Melayu yakni Cina & India semakin menjauhi BN. Mungkin isu tumbangnya kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini telah membuatkan mereka jauh hati dengan BN. Mereka merasakan kerajaan yang tumbang sebelum ini ialah kerajaan mereka kerana majoriti bukan Melayu menguasi Dewan Undangan Negeri. Jika tidak kerana Undang² Tubuh Negeri Perak pasti Ngeh Ko Ham yang menjadi Menteri Besar dan Ngar Kor Ming menjadi Timbalan Menteri Besar I. MCA, MIC, Gerakan mahupun PPP perlu buktikan yang mereka turut mendapat sokongan akar umbi. Mungkin Pakatan Rakyat lebih selesa dengan
Pada PRU 13 akan datang, lebih 3 juta pengundi baru akan mula mengundi. Jika dilihat dari graf sokongan, tidak mustahil BN akan menjadi pembangkang kelak. Satu kenyataan yang amat menakutkan tetapi ianya tidak mustahil.
Semalam penulis sempat menghantar sms ke YB Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan menerima respon positif dari beliau. Diharap pemimpin atasan tidak lagi leka dan hanya beretorik sahaja selepas ini.
Dengan pengumuman kabinet yang baru sahaja di umumkan oleh Najib dapat memberikan keyakinan kepada seluruh rakyat untuk menyokong Barisan Nasional. Rakyat Diutamakan Prestasi DiDahulukan.
Salam Perjuangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan