Rabu, Januari 23, 2008

Lebih Adil Dari Keadilan@Keldaian


ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA


Kerajaan menyediakan hospital, klinik, pusat rawatan sebagai satu kemudahan untuk rakyat. Ubatan – ubatan yang diberikan dibayar pada harga yang cukup minima dan tidak membebankan. Hanya barayan RM1, rakyat diberikan rawatan kesihatan dan dibekalkan dengan ubatan yang baik. Tetapi, masih ada kelemahan yang perlu lagi diperbaiki dan dipertingkat. Namum begitu, dengan kemudahan yang baik, rakyat dapat menjalani dan menikmati rawatan yang seadilnya. Kalau mahu membeli ubat atau mendapatkan rawatan di klinik swasta, sudah tentu harganya lebih tinggi dari klinik kerajaan.

Kalau diperhatikan, apabila tiba musim pilihanraya maka, doktor² yang pro pembangkang akan datang ke kampung² memberikan rawatan percuma. Kononnya untuk memenangi hati rakyat. Walhal, kalau nak dibandingkan dengan apa yang kerajaan sediakan untuk rakyat sekarang ini, jurangnya begitu jauh sekali. Itu Cuma sekadar gimik pilihanraya untuk meraih sokongan yang kononnya mereka prihatin terhadap kesihatan rakyat.

Bandingkan harga ubat yang kita dapati di klinik atau hospital kerajaan dengan farmasi atau klinik swasta?Jadi, kerajaan membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk memberikan yang terbaik kepada seluruh rakyat secara berterusan dan bukan bermusim. Kalau begitu, zalim kah kerajaan kita sekarang ini??

LIhat contoh di Iraq. Kononnya Saddam Hussin seorang yang zalim dan kejam. Lalu, Negara ‘Uncle Sam’ datang untuk ‘menyelamatkan rakyat Iraq. Tetapi, sebaliknya kini apa yang berlaku??Lagi huru-hara dibuatnya. Bom disana sini. Letupan disetiap pelusuk. Peluang pekerjaan semakin hilang, peluang pendidikan pula sukar untuk didapati. Hendak bersembahyang dimasjid atau keluar rumah pun belum tentu keselamatn terjamin. Kita di Malaysia, tiada halangan untuk beribadat samada di masjid, kuil, tokong mahupun gereja. Pergi kesekolah juga tiada halangan, tetapi itupun masih ada yang ponteng. Yuran peperiksan juga kerajaan hapuskan untuk kesenangan rakyat,itupun masih ada yang merungut. Bersyukurlah dengan nikmat, keamanan dan kesejahteraan yang kita dapati pada hari ini. Kita pertahankan kedaulatan dan keamanan ini sampai bila². Terbukti kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi oleh UMNO yang mampu melakukan semua ini.

Cuba bayangkan, jika Barisan Alternatif (bermusim) mentadbir Negara ini??Siapa Perdana Menteri?Siapa Timbalan Perdana Menteri??Siapa Menteri Kewangan??Siapa Menteri Pelajaran??Aduh, sukar digambarkan. Jika PAS ingin mewujudkan Negara Islam, adakah DAP akan bersetuju. “Langkah mayat saya dahulu” kata Karpal Singh suatu ketika dahulu. Adakah nasib dan hak orang Melayu akan dipertahankan?? Mahukah DAP bertolak ansur yang tentunya mereka memperjuangkan konsep Malaysia Malaysian??Tentu haru dibuatnya.

Malam kian larut, sejuk mula menggigit kulit ini. Bagaimanakah bayangan kabinet Barisan Alternatif jika mereka memerintah??Terjaminkah hak kita sebagai orang Islam dan Melayu??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan