Selasa, Mac 10, 2009

Mengapa Mereka Mahu Bubarkan DUN??

Setelah kejatuhan Kerajaan PR pada Februari lepas, mereka sehingga kini mendesak untuk memohon perkenan Tuanku bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak. “Kembalikan kuasa rakyat “ itulah antara slogan dan kata – kata yang terpampang dikebanyakan sepanduk² di merata ceruk negeri Perak.

Seperti yang kita sedia maklum, Menteri Besar Perak mestilah orang Melayu dan Islam. Itu perkara pokok dan mendapat kepercayaan majoriti di Dewan Undangan Negeri.

Jika dilihat, sekiranya diadakan Pilihanraya DUN Perak, DAP akan dan semestinya akan mempertaruhkan calon Melayu dikawasan atau kubu mereka. Kerana apa?? Kerana mereka mahukan Menteri Besar dari DAP sekiranya PR memenangi pilihanraya tersebut. Mudah bukan?? Sedangkan Nizar dari PAS boleh dicucuk hidungnya apatah lagi jika calon MB dari DAP sendiri. Maka, Perak akan menjadi seperti Pulau Pinang. Itu pemahaman yang paling mudah.

Tetapi di pihak PAS mahupun Keadilan mereka sanggup untuk tidur sebantal asalkan cita – cita atau matlamat politik mereka tercapai. Yang penting BN/UMNO perlu di tumbangkan dengan pukulan “Knock Out”.

Pakatan Rakyat merasa yakin dan optimis yang mereka akan menang sekiranya diadakan pilihan raya DUN Perak. DAP yang paling yakin kerana sokongan/undi dari kaum Cina dan India memihak kepada mereka ketika ini setelah berbagai gula – gula diberikan. Tanah, biasiswa, compartment balak, kontrak² dan sebagainya. Diberitakan, seorang Ustad dari Manjung (kalau tidak silap) bersedia untuk menjadi calon DAP jika diadakan Pilihanraya DUN Perak. Dan secara mudahnya, jika DAP kekal dengan kemenangan di kerusi seperti sekarang begitu juga dengan PAS dan PKR maka tentunya merekalah yang berhak untuk kerusi Menteri Besar. Itupun jika diperkenankan oleh Tuanku Sultan Perak.

Tetapi, bagi penyokong PAS dan PKR mereka menganggap perkara ini bukanlah perkara pokok atau asas dalam perjuangan mereka. Asalkan BN/UMNO ditumbangkan itu sudah cukup untuk memuaskan hati. “PAS For All”, slogan parti ini yang kononnya menunjukkan mereka terbuka kepada bangsa lain. Dan bukanlah satu perkara yang pelik Nik Aziz menyatakan perkataaan Allah bukan hak orang Islam semata. Jadi bersesuaianlah dengan slogan PAS For All. Yang penting, matlamat politik mereka tercapai.

Yang jelas dan terang, Nizar semakin sumbang langkahnya. Sivakumar pula semakin merapu. Sana saman, sini saman, sana naik mahkamah sini naik mahkamah. Tiada kesudahannya. Rakyat Perak yang menjadi mangsa.

Sebenarnya, dipihak PR mereka sengaja menjadi isu-isu ini sebagai modal untuk meraih simpati rakyat. Suara Rakyat…. Kuasa Rakyat ….itulah yang di gembar gemburkan.

Betapa bijaknya politik DAP dan betapa bodohnya PAS dan PKR menjadi tunggangan mereka. Biar orang PAS yang berbaring diatas jalan, biar orang PKR yang ditembak gas pemedih mata. Orang Cina DAP hanya duduk selesa dibilik air cond dan menantikan maklumat sahaja.

PAS berjaya meracuni pemikiran penyokong mereka dan menjadikan penyokong mereka fanatic dan taksub. Golongan akar umbi PAS menjadi mangsa kerakusan politik pemimpin atasan mereka yang dicucuk hidung oleh DAP.

Sekian untuk coretan kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan