Jumaat, Mac 13, 2009

Penghina Sultan Akan Didakwa!!!

PUTRAJAYA: Sekurang-kurangnya enam orang akan dihadapkan ke mahkamah hari ini berhubung kes menghantar komen yang menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dalam laman web baginda ketika kemuncak kemelut politik di negeri itu, baru-baru ini. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, ketika dihubungi malam tadi mengesahkan perkara itu. Beliau berkata, mereka yang akan didakwa itu bukan blogger, sebaliknya orang awam yang antara lain menggunakan perkataan keji dan menghina Sultan Perak dalam komen yang dihantar menerusi laman web baginda.


Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut mengenai fakta pertuduhan. Selain enam terbabit, dua lagi mungkin didakwa Ahad ini di Kuala Terengganu. Difahamkan, buat kali pertama mereka akan didakwa mengikut Seksyen 233 Akta Multimedia dan Komunikasi 1998 yang boleh dihukum denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.



Mengikut seksyen itu, menjadi kesalahan bagi mereka yang menyalahgunakan internet dengan membuat, meminta atau memulakan penghantaran komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiaya, mengugut atau mengganggu orang lain. Kes berkenaan disiasat oleh Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman sejak sebulan lalu selepas menerima aduan daripada pegawai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).



Difahamkan, enam terbabit akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Kota Kinabalu dan Butterworth. Laman web Sultan Perak menjadi sasaran puluhan komentar, termasuk yang menggunakan perkataan kasar apabila baginda tidak memperkenankan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan, sebaliknya bersetuju melantik Ahli Dewan Undangan Negeri Pangkor, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, menjadi Menteri Besar menggantikan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin selepas Pakatan Rakyat negeri itu hilang majoriti dalam DUN.
Dipetik dari Berita Harian.

2 ulasan:

  1. Tabung bantuan akan beredar lagi.

    BalasPadam
  2. yob...camne nie masa pakatan cina dpt tanah...masa barisan pun sama dapat tanah jugak....


    malu la yob camnie....

    BalasPadam