Rabu, Julai 29, 2009

FATWA Tok Guru :: Perbuatan Nizar Itu Tidak Salah!!

Setelah diasak-asak berkali-kali untuk mengeluarkan 'fatwa' tentang isu Nizar menyertai majlis menyalakan lilin anjuran DAP Perak semasa memperingati kematian Beng Hock di Ipoh pada hari Jumaat lepas, akhirnya hari ini Nik Aziz telah mengeluarkan 'fatwa' nya!! Nik Aziz mendakwa perbuatan Nizar cuma 'diragukan' tetapi tidak haram!!Mengulas lanjut, Nik Aziz mendakwa lilin telah menjadi budaya kepada orang melayu termasuk lah semasa menyambut hari jadi. Nampaknya NIk Aziz terus bermain dengan logik mudahnya. Asalkan orang melayu pasang lilin semasa hari jadi maka Nizar pasang lilin dalam majlis tersebut pun menjadi halal?? Ini 'fatwa' ugama atau 'fatwa' politik wahai Nik Aziz??


Jika kita melihat kepada kenyataan Dewan Ulama Pas ternyata ada percangahan antara
kedua-duanya!! Dalam satu kenyataan , Hassan Harun yang juga Ketua Dewan Ulama Pas berkata bahawa Rasulullah sendiri amat prihatin tentang perkara-perkara yang meragu kan sehingga ada hadis yang jelas bermaksud " tinggalkan perkara yang engkau ragu dan ambillah perkara yang engkau tidak ragu."“Hadis ini menyuruh kita meninggalkan perkara-perkara yang meragukan iaitu sesuatu yang hukumnya tidak jelas sama ada halal atau haram. Seperti majlis ini adakah ini upacara agama atau sebaliknya?


“Sebenarnya Pas telah pun membuat satu garis panduan bahawa majlis-majlis yang meragukan tidak harus dihadiri oleh pemimpin-pemimpin serta ahli-ahli kita,”Jika benar Pas telah membuat garis panduan tersebut..mengapakah Nik Aziz masih mahu pertahankan perbuatan Nizar itu?? Apakah garis panduan Pas boleh berubah mengikut kehendak Nik Aziz?? Sedikit masa dulu bukan sedikit orang-orang yang tidak sealiran dengan Pas dihukum dengan berbagai 'fatwa' bila kita sama-sama merayakan hari kebesaran kaum-kaum lain walau pun cuma sekadar menziarah demi untuk mengeratkan persahabatan!!Kita suka bertanya..bukan kah itu juga adat?? Mengapa pula orang lain sekadar menziarah dianggap rosak akidah sedang kan Nizar yang terang-terang pegang lilin itu tidak rosak akidahnya??


Kalau adat dikata kan boleh...apakah Nik Aziz fikir pegang lilin untuk mengingati kematian orang kristian itu adat bagi kita?? Apakah perbuatan itu biasa dilakukan seperti tiup lilin dalam majlis hari jadi???Ternyata, Nik Aziz adalah ulama politik yang hukum yang dikeluarkan juga mengikut kepentingan politik!! Kita harap akan ada ulama yang berani menegur kenyataan Nik Aziz yang nyata telah jauh terpesong itu!! jangan lah dikelirukan lagi umat islam dengan fatwa yang karut marut itu wahai Nik Aziz!!!


Sumber : Isuhot

1 ulasan:

  1. Bila orang PR buat sesuatu kerabat UMNO berkokok, what about Najib nyalakan api masa deepavali? PM yang lepas lepas letak kalong bunga kat tugu negara? What about judi, arak dan rasuah? Itu semua orang UMNO tak kesah. Yang tahu anguk anguk dan tepuk tangan bila PM dan TPM cakap sesuatu.

    BalasPadam