Isnin, Julai 27, 2009

Mungkinkah Ini Pembunuh Teoh??


Tan Boon Hwa pergi ke balai polis semalam dengan Karpal Singh untuk membuat laporan polis terhadap cara soalsiasat SPRM dikendalikan terhadapnya. Masa sidang akhbar tempuh hari pun dia ada menuduh SPRM memaksanya berdiri selama empat jam. Pelbagai lagi tuduhan direka terhadap SPRM.


Penipu si Tan ni. Konon berlakun kata tak tahu cakap Melayu. Habis apa bahasa dia guna dalam mesyuarat Majlis Perbandaran Kajang? Apa bahasa dia guna dalam masa soal siasat? Apa bahasa dia baca dalam semua surat menyurat Majlis? Nak jual VCD haram pun kena tahu cakap Melayu.


Banyak pula dia berpura-pura. Macam-macam lagi dia main wayang. Nampaknya dia terasa bersalah macam Ronnie Liu cuba main wayang pura-pura marah dengan menendang pintu.
Mustahil dia kena soalsiasat dengan cara high pressure. Dia bukan suspek tetapi saksi. Kalau dia bukan suspek dan seorang saksi, tidak mungkin dia didera sedemikian rupa.


Cuba bertenang dan fikir. Macam mana dia boleh mengaku berjumpa sorang sorang dengan Tan Beng Hock dipantry yang berdekatan bilik air pada pukul 6 pagi kalau dia seorang suspek? Seorang suspek akan sentiasa diiringi oleh pegawai ke sana ke mari.


Ini yang dikatakan pembohong. Pandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.
Pada mula Tan enggan menandatangani keterangan pada polis. Kemudian dia berhelah enggan datang untuk membuat laporan. Apabila polis membuat kenyataan boleh tangkap bawah prosedur CPC 111, baru dia datang dan mengaku berjumpa dengan Teoh. Dia pun membuat laporan polis terhadap SPRM.


Kenapa Tan buat wayang macam Anwar Ibrahim? Kenapa Tan buat-buat tunjuk temeng? Macam juga Ronnie Liu tendang pintu, dia terasa diri bersalah. Kenapa?


Pandai-pandai nak main wayang, lama disedari orang jua. Seperti Teoh, Tan datang ke pejabat SPRM dengan rela hati dan sendiri. Sebagai saksi, dia bukan diangkat SPRM dari rumah atau pejabat.
Dia sampai pada lebih kurang pukul 6 petang dan disoalsiasat selama 7 jam hingga pukul 1 pagi. Kemudian dia diberi izin untuk pulang. Yang jadi pelik, Tan tidak pulang tetapi berlegar-legar dalam pejabat SPRM.


Dia beritahu akhbar bahawa dia di soalsiasat hingga pukul 1 tengahhari keesokkan hari. Tapi dia tidak beritahu dia sudah habis sesi soalsiasat pertama pada pukul 1 pagi. Kenapa dia tunggu di SPRM selama 10 jam dari pukul 1 pagi hingga 11 pagi? Kenapa dia tidak mahu balik? Jauh sangatkah Kajang dari Shah Alam?


Tan berlegar-legar dan tidor di SPRM hingga dipanggil untuk sesi soalsiasat kedua pada pukul 11 pagi hingga pukul 1 tengahhari.


Kita kena ingat balik bahawa Teoh disoalsiasat hingga pukul 3:45 pagi dan dibenarkan pulang. Dia tidak pulang dan menurut kenyataan Tan terjumpa pada pukul 6 pagi. Tan sudah berbohong. Macam mana dia boleh kata terjumpa di pantry yang berdekatan dengan bilik air pada pukul 6 pagi?


Kemungkinan dia bukan dijumpa di pantry sekejap tetapi dia bersama Teoh sepanjang dari lebih kurang pukul 3:45 pagi hingga waktu dikatakan hilang. Mayat Teoh dijumpai pada pukul 1:30 tengahhari dan polis kata Teoh sudah mati dalam lebih kurang pukul 8-9 pagi.
Sepanjang masa-masa ini, Tan bebas berada di premis SPRM. Tan adalah suspek dalam pembunuhan Teoh. Itu yang dia berlakun buat-buat marah pada SPRM, tak tahu cakap Melayu, tak mahu tandatangan keterangan, tak mahu datang balai, dan buat laporan polis ke atas SPRM. Macam Ronnie Liu dan Ean Yong, dia pun ikut panic.


Kita mesti ingat Tan mungkin adalah kroni Ronnie Liu dan diletak menjadi ahli Majlis Perbandaran atas perlantikkannya. Kalau tak tahu cakap Melayu, dia mesti tak layak.
Tan sudah tunggu di SPRM selama 10 jam hingga tidor situ untuk mengetahui apa yang disoalsiasat kepada Teoh. Ada kemungkinan dia ketahui apa yang disebut Teoh dalam soalsiasat dan takut-takutkan dia. Dia sudah kata gangster akan datang bunuh dia.


Ada satu tingkap terbuka di bahagian yang mayat Teoh dijumpai dan ada trolley berdekatan tingkap seolah-olah diguna Teoh untuk naik dan melompat keluar tingkap Tingkat 14. Ini memungkinkan Teoh membunuh diri tapi mungkinkah Tan membantu menolak Teoh keluar pada waktu pagi 8-9 itu? Dan mungkin juga dia mencampak Teoh keluar tingkap.
Tan adalah suspek utama dalam kes pembunuhan ini. Yang menjadi tandatanya, kenapa polis tidak menahan Tan sebagai suspek pembunuhan?

Disunting dari blog The Unspinners

1 ulasan:

  1. muka pun tak boleh percaya ada hati nak tuding2 jari kat orang.Ni apek elok duduk rumah jer.

    BalasPadam