Khamis, Mei 21, 2009

Bumi Bertuah!!

Hari ini, satu lagi episode bagi politik Perak akan tertulis. Seluruh warga Bumi Bertuah ini khasnya dan rakyat Malaysia amnya menanti keputusan rayuan kedua - dua Zamry & Nizar.

Adakah ini merupakan satu penyelesaian kepada semua permasalahan selama ini?? Kalau ya pun sebagai satu penyelesaian tetapi bukanlah secara total. Nizar masih mempertahankan dirinya bahawa beliaulah Menteri Besar Perak yang sah dan Zamry pula dengan kerajaan yang mempunyai majoriti di DUN Perak.

Jika dikira dengan logik akal pn dan kiraan matematik mudah, BN 28 + 3 vs Pakatan Rakyat 28. Mudah bukan, jumlah yang majoriti tentulah berpihak kepada Barisan Nasional yang mempunyai lebihan 3 kerusi DUN. Dan perkara mengenai 3 ADUN ini juga telah diputuskan oleh mahkamah.

Adakah jika keputusan mahkamah berpihak kepada mereka baru dikatakan adil dan jika sebaliknya mahkamah mahupun hakim berat sebelah atau dikatakan sudah dbayar oleh BN?? Membuat tuduhan adalah mudah dan inilah yang sering di gunakan oleh pihak pembangkang. Meracuni fikiran penyokong mereka sehingga menjadi taksub dan fanatik dan tidak lagi berlandaskan fakta dan kebenaran. Walaupun hanya sekadar cakap dengar (hear say) tetapi itu sudah cukup untuk membuatkan mereka percaya bulat - bulat. Itulah kaedah politik PAS yang berjaya diresapi kepada semua penyokong mereka.

Sebagai rakyat yang sihat akal fikiran, kita perlulah rasional. Ingat, PAS hanya sekadar menumpang jawatan menteri besar. Jika setakat 6 kerusi, jangan la mimpi nak jadi MB kalau bukan kerana Undang-Undang Tubuh Negeri yang mana dicabar oleh Nizar bila dipecat dari MB.

Adakah Sultan Perak terlalu daif atau kurang bijak dalam menilai hal ini. Kerana itulah dipanggil semua ADUN BN dan 3 ADUN Bebas untuk mengadap Tuanku di Istana Kinta pada Februari yang lalu. Dan itulah merupakan satu isyarat jelas bahawa Nizar tidak mendapat kepercayaan sebagai menteri besar Perak. Ini adalah hakikat.

Jika dikatakan aa unsur rasuah dalam isu 3 ADUN Bebas ini, SPRM dipersilakan siasat mereka. Tetapi kita lupa akan kisah yang terjadi disebalik 3 ADUN Bebas yang keluar dari parti masing-masing. Sememangnya Osman Jailu dan Jamaluddin geram dan berdendam dengan Ngeh, Nizar dan Nga. Ini bukan lagi dongeng mahupun khayalan. Ngeh dan Nga yang mencaturkan pentadbiran negeri dan gerak langkah Nizar agar seiring dengan langkah mereka.

Mempertahankan Nizar beerti mempertahankan Ngeh & Nga. Baru sahaja membacakan beberapa ayat Quran, Nga sudah diangkat sebagai khalifah baru mereka. Begitulah mudahnya puak - puak ini diperbodohkan oleh DAP. Agama Islam dilacurkan semata-mata kerana tujuan politik.

Lihat saja gelagat YB DAP di Sidang DUN kelmarin. Tentu ada yang meluap-meluap marah dan geram. Kurang ajar, samseng dan jelik. Lihatlah sedikit masa nanti, tidak mustahil penyokong-penyokong pembangkang yang fanatik terutamanya PAS & PKR sanggup bermatian mempertahankan Ustad Ngeh dan Khalifah Nga.


Dari satu sudut, DAP berjaya dalam kaedah dan strategi politik mereka. PAS ditunggang dengan laju dan lancar. PKR makin sunyi kerana Anwar semakin tidak karuan menanti tarikh perbicaraan kes liwatnya.

DAP mempergunakan PAS sebaik mungkin. dan PAS semakin hilang matlamat asalnya. Biarlah PAS berjuang di pentas mereka sendiri daripada berkongsi pentas dengan DAP yang terang-terang tidak akan menerima Islam mahupun keistimewaan Melayu. Jika bukan kerana tanah melayu dan keistimewaan ini, pasti Nizar sendiri tidak akan menjadi Menteri Besar dan mencabar kes ini dimahkamah. Jika bukan kerana keistimewaan Melayu sebagai tuan tanah di bumi bertuah ini, sudah tentu Perak akan diperintah oleh NGEH KO HAM - Komunis Era Baru.

Ingat, jika Sultan diragui mahupun tidak dihormati maka, jangan hairanlah prinsip demokrasi yang subur ini akan dirogol dan dirompak oleh mereka.

Daulat Tuanku!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan