Jumaat, Mei 08, 2009

Catatan Pagi II :: Sidang DUN Perak

Biadap dan memalukan. Itulah yang dapat digambarkan penulis terhadap kesemua ADUN Pembangkang Pakatan Rakyat mengenai sikap dan cara mereka ketika Sidang DUN semalam.

Tiada lagi rasa hormat terhadap institusi raja negeri Perak apabila Pemangku Sultan Perak terpaksa menunggu hampir 5 jam di kamar diraja sebelum Titah Perasmian Sidang DUN semalam.

Sikap tidak matang dan kebudak-budakan yang diterjemahkan ADUN Pembangkang melalui tindakan mereka meluru masuk ke dalam dewan untuk menukarkan tempat duduk ADUN Pakatan Rakyat di sebelah kanan Dewan dan mengoyakkan tanda nama ADUN BN + Bebas. Inikah contoh pemimpin yang kononnya telus, adil dan berintegriti??

Dan sebelum Raja Nazrin memulakan titah ucapan, Nizar dan Ngeh dipanggil mengadap dan selepas itu barulah kesemua ADUN Pembangkang duduk ditempat masing-masing setelah mereka berdiri apabila Raja Nazrin masuk ke dewanl. Ini menunjukkan bahawa secara tidak langsung. Raja Muda sendiri tidak dihormati sebagai lambang kedaulatan raja di Perak.

Bukan niat penulis untuk bersikap prejudis mahupun perkauman, tetapi apa yang dapat dilihat semalam beberapa ADUN DAP bersikap kurang ajar dan sombong. Terutamanya YB Siah Leng Peng (bekas EXCO Sukan) dan YB Su Keong Siong (bekas Exco Pengajian Tinggi,Sains, Teknologi & Komunikasi) yang agak keterlaluan sikap mereka. Inilah kononnya barisan ADUN Kerajaan Islam yang di war -warkan oleh PAS dan Pakatan Rakyat.

Sedang penulis membaca akhbar pagi ini, penulis terbaca mengenai ayat ini...Mohammad Nizar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pasir Panjang juga mendakwa ketika beliau dan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham, dipanggil mengadap Raja Nazrin sebelum memulakan titah, baginda memaklumkan memandang tinggi terhadap kedua-duanya.
Beliau mendakwa, Raja Nazrin menyatakan mahu bekerja dengan Pakatan Rakyat. "(Oleh itu) Saya akan cuba berjumpa Tuanku dalam tempoh terdekat untuk membubarkan DUN kerana baginda memberi indikasi yang amat baik...hubungan saya dengan Istana amat baik," dakwanya.

Nizar semakin bongkak, penipu dan sombong. Menjadi kuda atau lembu tunggangan DAP.

Tiada apa yang boleh dibanggakan oleh Nizar selama beliau menjadi menteri besar. Cuma penyokong yang fanatik dan taksub saja yang mampu mengiyakan dan membenarkan kata-katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan