Selasa, Mei 12, 2009

Terima Seadanya!!

Mahkamah telah menentukan bahawa Nizar Menteri Besar Perak yang sah.

Penulis agak gundah dan gelisah bila membaca berita ini semalam. Banyak program pejabat yang terpaksa dibatalkan kerana pejabat penulis merupakan sebuah badan di bawah SUK Perak.

Penulis mengomel sendirian semalam.."nampak gayanya lepas ni terpaksa lah bermesyuarat semula denganExco Cina DAP..aduh...

Tiada apa yang perlu dikesalkan. Setiap yang terjadi tentu ada hikmahnya, kebaikan dan positif. Cuma kita jangan terlalu taksub dan fanatik. Rasional itu penting.

Dalam masa yang sama, Nizar dan Pakatan Rakyat juga perlu menerima keputusan mahkamah sebelum ini yang mana 3 orang ADUN Bebas masih sah sebagai ADUN. Nampak bukan permainannya bagaimana??

Sikap Zamry + Exco dan Najib yang begitu terbuka dan matang. Tidak melatah dan akur dengan keputusan. Tetapi rayuan akan difailkan di mahkamah secepat mungkin. Pasti ada sinar dihujung jalan.

Penulis bermesyuarat bulanan pagi ini dan bos memaklumkan bahawa Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato' Dr. Abdul Rahman dan Pegawai Kewangan Negeri, Dato' Jamaluddin Al Amini digantung tugas mereka oleh Nizar. Begitu juga dengan Penasihat Undang² Negeri..

Adakah Perak akan menghadapi pilihanraya DUN kelak?? Adakah Paduka Sultan akan memperkenankan?? Maka. bersedialah untuk menerima Menteri Besar baru dari Melayu DAP selepas ini. Tidak perlu di sesal dan ditangiskan. DAP pasti lebih bersedia selepas ini. Mereka akan meletakkan calon² Melayu di kubu² kuat mereka. Nizar beria - ia mahukan pembubaran DUN kerana Pakatan Rakyat itu sendiri amat yakin bahawa mereka akan memenanginya dan memerintah negeri secara mutlak. Jadi, jika berpandukan kepada keputusan PRU 12 dahulu maka DAP semakin bijak mencaturkan bidak - bidaknya.

Ini juga menunjukkan betapa telus dan matang institusi kehakiman negara. Tiada double standard. Cuma pakatan rakyat saja yang dauble standard dalam menerima keputusan mahkamah. Lihat kenyataan Nik Aziz dan Nizar hari ini...itulah bunyi jika keputusan memihak kepada mereka. Jika keputusan itu sebaliknya??? Kita sendiri pun sedia maklum..

Keadaan di SUK Perak tenang, begitu juga di Bandaray Ipoh pagi ini. Cuma kelihatan anggota FRU dan Polis membuat kawalan di hadapan Bangunan SUK Perak sebagai langkah berjaga- jaga.

UMNO sendiri tidak perlu merusuh atau berkonfrontasi dengan pihak berkuasa. UMNO menerima keputusan ini dengan hati yang terbuka. Itulah politik...

Apapon, diharap semua rakyat negeri Perak bertenang dan rasional.

Sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan