Rabu, November 25, 2009

Kemelut di Muara Kasih..!!

1. Kemelut dalaman PAS dijangka akan semakin parah walaupun Menteri Besar Kelantan telah memecat CEO syarikat perbadanan kerajaan negeri Kelantan. Itu harga yang terpaksa MB Kelantan bayar , jika tidak mahu Husam meletak jawatan. Jika Husam meletak jawatan dalam parti dan kerajaan , perkara yang lebih buruk akan berlaku kepada PAS tetapi ia tidak berlaku buat masa ini kerana MB Kelantan sudah berkorban.Yang kita semua tidak sangka ialah ulasan daripada Tok Guru Ayah Hj. Lah, Pengasas Pondok Geting, AMT Persatuan Pondok Kelantan .
2. Kita tahu ramai pemimpin-pemimpin dan blogger PAS yang anti-Husam ini, sebab kita sudah berjumpa mereka,rupanya dalam PAS pun ada geng A ada geng B, sebabnya sangat mudah, kerana Husam membiarkan dirinya diperalat oleh defacto. Terbaru, dalam satu majlis besar , Husam dijemput bukan Haji Hadi Awang atau Nasharudin yang menjawat jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS.Apabila seorang blogger pro-Husam dipecat, maknanya semakin banyak rahsia sulit akan dibongkar dan terbongkar. Perkara ini akan berlaku dan kita pun sedang menanti apakah lagi yang akan terbongkar.
3. Umat Islam di Malaysia hendaklah melihat statistik PRU12 dengan bijaksana, bahawa dalam Parlimen PAS yang hanya bertanding 66 Kerusi Parlimen dan mendapat 23. Kalau hendak mengganti UMNO, sepatutnya PAS bertanding 130 kerusi majoriti Melayu dan Islam. Sebaliknya PKR pula bertanding 96 kerusi Parlimen dan mendapat 31 kerusi Parlimen. DAP pula berjaya mendapat 28 Kerusi Parlimen.( 31 - 28 - 23 ).
4. Statistik ringkas di atas menunjukkan PAS tdak mungkin akan berjaya menjadi Perdana Menteri. Sebaliknya Lim Guan Eng akan lebih berpeluang menjadi Perdana Menteri dengan bantuan PAS dan PKR.
5. Bagaimana pula masa depan PKR. Pada hemat penulis, PKR akan menjadi seperti GERAKAN yang dulunya diasaskan oleh Syed Husin kini beralih tangan kepada orang lain. Dan PKR pun menuju ke arah itu, kerana PKR tidak mempunyai pengganti Dr. Wan Azizah. DS Anwar Ibrahim tidak akan mahu menjadi Presiden PKR, cadangkanlah beliau tetap akan menolak.Kerana itu, YB-YB PKR dan pemimpin-pemimpin PKR semakin hari semakin ramai meninggalkan parti PKR. Sebabnya mudah, mereka sudah melihat siapa Anwar-Azizah-Azmin (3A). Di Sabah Dr. Jefferey dan Christina Liew menjadi managsa 3A ini, dan kini mereka sudah insaf PKR hanya mempergunakan mereka sahaja, dengarlah luahan sedih hati mereka berdua.
6. Terkini sudah ada rumos bahawa akan ada lagi negeri tumbang kerana YB-YB PKR akan keluar parti menjadi YB Bebas. Dalam politik, rumuos ini ada kebenarannya, perhatikanlah rumos YB Pelabuhan Kelang, berbulan-bulan rumos itu dan akhirnya dia meninggalkan PKR .UMNO pun tidak terkecuali, kerana sudah ada rumos mantan Menteri UMNO kononnya akan keluar parti, walaupun ia mantan tak apalah. MCA sudah berlaku kepada Chua Jui Meng, mantan Menteri Kesihatan, tetapi penulis juga yakin Chua Jui Meng juga akan kembali semula kepada MCA pada masa yang sesuai.
7. Pada hemat penulis, usaha Nasharudin dan Haji Hadi Awang termasuklah Hj Mustapha Ali, dll pemimpin PAS tahun lalu perlu diteruskan. Tahun 1974 membuktikan Tun Razak tidak mengenepikan PAS, kini DS Najib Tun Razak yang mengusahakan 1Malaysia sudah pasti tiada halangan untuk bekerjasama dengan sesiapapun untuk agama, bangsa & negara kita.
Dipetik dari blog Jentayuabaka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan