Khamis, November 12, 2009

Rahsia Dalaman Parti...!!!


Pengakuan Prof Madya Dr Zaitun Abu Bakar - isteri Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad


KUALA LUMPUR: Sumpah taat setia atau baiah jatuh talak tiga terhadap isteri wakil rakyat Pas yang mengkhianati parti adalah rahsia dalaman parti itu, kata Prof Madya Dr Zaitun Abu Bakar - isteri Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. "Saya tak pernah menghadiri majlis itu, kerana ia adalah rahsia dalaman parti. Saya tidak tahu apakah ungkapan yang dibaca, tapi suami saya memberitahu mereka perlu mengangkat tangan dan melafazkan baiah itu," katanya.


Pensyarah sebuah universiti swasta di sini itu, berkata sepanjang pengetahuannya, Khalid mengangkat baiah sebanyak lima kali dengan kali pertama ketika bertanding atas tiket Pas bagi kerusi Parlimen Kuala Krai pada 1986. "Bagaimanapun, baiah talak tiga suami saya itu dilakukan buat kali pertama pada Pilihan Raya Umum Ke-12 tahun lalu. Saya tak tahu sama ada wakil rakyat lain pun buat perkara sama," katanya. Zaitun yang dihubungi Berita Harian, semalam, berkata beliau tidak takut dengan tindakan suaminya melafazkan baiah talak tiga itu kerana percaya Khalid tidak akan mengkhianati parti.



"Saya tidak takut... dia bukannya nak tukar parti... dia serius dan mengambil berat mengenai hal itu. "Sebab itu dia mempertaruhkan sesuatu yang berharga... itu adalah antara dia dan Allah," katanya ketika ditanya sama ada beliau sedar mengenai kesan baiah itu yang mengakibatkan talak tiga jatuh dengan sendirinya ke atasnya jika Khalid melompat parti. Kelmarin, Khalid mempertahankan kenyataannya sebelum ini berhubung kewujudan amalan baiah talak tiga dalam Pas, yang dinafikan pucuk pimpinan parti itu. Ditanya sama ada isteri wakil rakyat Pas lain pernah menghadiri majlis baiah itu, Zaitun berkata, perkara itu tidak pernah dibincangkan sesama mereka.



Beliau juga berkata, baiah talak tiga diperkenalkan bagi menghalang wakil rakyat melompat parti kerana ada percubaan 'membeli' Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pas di Kelantan selepas Pilihan Raya Umum Ke-11 pada 2004 yang ketika itu hanya mempunyai kelebihan satu kerusi di negeri itu.


Sumber Berita Harian.


Komen:
Kalau dia setia dengan parti apa perlunya bai'ah tu plak?? Lantak la dia nk dibayar berbillion pn..tp kalau pegangan dan tekad je teguh, xkan semudah itu je diaorg ni nk melompat parti?? dan kenapa isteri dan perkahwinan pulak yang dijadikan sebagai alat atau perisai?? ni seolah mengugut. Jadi kalau ada ada ahli DUN/MP yang tidak sehaluan dengan parti mereka hanya perlu menjadi pak hangguk je la??


Di Perak semua mengikut je cakap DAP n Nizar sorang je yg tehegeh-hegeh mempertahankan Ngeh n Nga..yg lain xberani nak bersuara mahupun nk keluar parti dan walaupun ada antara mereka yang tidak bersetuju dgn PAS.


Agama di jadikan permainan politik oleh mereka. Dan ini juga mengundang persepsi yang tidak baik kepada agama islam itu sendiri. sekali kali kita memberikan ruang untuk Islam itu diperlekehkan. Agama dijadikan modal untuk menjayakan agenda politik mereka dan menghalalkan cara.


Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan