Isnin, September 14, 2009

Isa Pilihan Tunggal…

Penulis hanya sempat membaca akhbar berita harian pada waktu malam sebentar td. Yang menarik perhatian penulis ialah tulisan oleh Kamal Ahmad dalam Rencana yang bertajuk “Bagan Pinang Medan Cipta Tsunami Balas”..

Sangat menarik minat penulis apabila dikabarkan hanya Tan Seri Isa Samad merupakan calon tunggal BN/UMNO di Bagan Pinang dan turut dipersetujui oleh ahli UMNO akar umbi. Pengalamannya selama 22 tahun dan dianggap sebagai “Ayah” di UMNO Teluk Kemang membolehkan beliau diangkat sebagai calon pilihan kali ini.

Tidak kurang pula cabaran untuk BN/UMNO kali ini. Keputusan semasa BN/UMNO ketinggalan 7-1 setelah 8 pilihanraya kecil yang telah dilalui sejak PRU 12 yg lalu. Jika tewas juga, maka Najib perlu dan harus merasa gusar untuk menghadapi pilihanraya Umum ke 13 kelak.
Penulis bukan mahu bersikap opposisi dengan pemilihan Isa sebagai calon, tetapi yang mengusarkan ialah pengalaman lalu yang mengajar kita erti kekalahan sebenar selepas sekian lama kita berasa cukup selesa. Pertandingan ini tiada timbale balik dan rakyat jelata menilai dan memerhati scenario politik sekarang. Jika keputusan di Bagan Pinang tidak berpihak kepada UMNO/BN maka, PRU 13 kelak perlu ada satu strategi ampuh untuk mengelakkan berlakunya perubahan kerajaan persekutuan.

Tidak perlu diceritakan tentang kelebihan mahupun kekurangan pembangkang kali ini kerana mereka cekap untuk memanipulasi isu. Dari isu kuil, harga minyak, Teoh Beng Hock, kapal selam, PPSMI yang selama ini menjadi peluru hidup yang menyerang BN/UMNO ketika ini.
Paling penting, bagaimana UMNO ingin memastikan undi orang Melayu berpihak kepada BN di Bagan Pinang selain dari undi hamper 2,800 pengundi India di sana. Pada PRU yg lalu BN tewas di peti undi Siliau, Aterthorn, Sua Betong dan Sungai Salak. Tetapi berbeza dengan Bradwall yang masih menyokong BN. Dan disini, MIC perlu memastikan dan perlu keluar bekerja untuk memastikan sokongan kaum India di Bagan Pinang solid kepada BN. MIC tidak harus hanya berpeluk tubuh dan membiarkan hanya UMNO yang bertempur di medan peperangan.
adakah sokongan semua ketua cawangan di Teluk Kemang mengambarkan sokongan akar umbi ahli UMNO yang mahukan Isa sebagai calon pilihan??

Isa merupakan antara pemimpin veteran yang masih mendapat tempat di Bahagian UMNO. Turun naikknya dalam politik amat menarik untuk diceritakan.
Selamat Malam.
*Tulisan ini ditulis pada hari Sabtu 12 Sept. 2009


Tiada ulasan:

Catat Ulasan