Khamis, September 17, 2009

Strategi...!!

SPR telah mengumumkan bahawa 3 Oktober merupakan hari penamaan calon dan 11 OKtober pula ialah hari pembuangan undi. Muktamad sudah. Selesai perkara yang pertama dan akan diikuti dengan perkara² yang seterusnya.
Isu kedua ialah calon, strategi memancing undi dan gerak kerja. Penulis cuba untuk fokuskan kepada strategi untuk memancing undi. Kita lupakan sejenak soal calon walaupun masih hangat lagi diperdebatkan bahawa setakat ini Isa Samad merupakan calon BN tunggal dan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan sebagai lawannya di gelanggang.
Strategi. Dikabarkan juga pembangkang telah mula masuk ke kem² askar yang terdapat di sekitar Bagan Pinang ini. kerana apa??? seperti yang kita sedia maklum, undi POS mempunyai jumlah yang cukup besar disini kalao tidak salah hampir 5000+++. Pembangkang terutamanya PAS merasakan mereka perlu dan harus untuk menyusup masuk ke kem-kem askar ini kerana undi POS juga merupakan faktor yang boleh memenang mereka. Lihat bagaimana mereka bergerak walaupun belum lagi diumumkan gerak kerja mereka secara rasmi.
Bagaimana pula dengan UMNO/BN sendiri?? Kita masih berserabut dengan calon dan sebagainya tanpa belum memulakan sebarang kerja² kasar dan mungkin kerja² sulit telah pun dimulakan. Ini bukan seperti slogan memandu di jalan raya, biar lambar asal selamat. Dalam kes ini siapa lambat hilanglah majoriti, baru betul.
Jangan terlalu mengambil masa yang lama untuk mengkaji calon, itu la..inilah..tetapi pihak PAS telah bergerak sepantas mungkin dan meninggalkan BN/UMNO dari segi kerja buat mereka.
Jangan nanti bila sudah minit terakhir baru lah nak bagi itu, nak umumkan ini. Bila ianya sudah terlambat bagi apa pn tak guna. Percayalah. Baru la Menteri kabinet nak umumkan itu lah..nak umumkan inilah. Muak sudah dengan taktik ini.
Sepatutnya sekarang BN/UMNO sudah bermula dan bergerak secara agresif. Calon soal ketiga yang penting kita mula kerja terlebih dahulu. Perkara - perkara seperti ini yang akan menyebabkan kita tewas. Ini bukan mustahil. Tetapi kita dh bermacam post mortem la..kajian la apa la. Ini misi untuk mengekal BN di Bagan Pasir. Bukan isu remeh ataupun mudah.
JIka tewas di Bagan Pinang, maka bersiap sedialah untuk menerima tamparan ataupun gelombang perubahan politik pada PRU 13 kelak. Bukan mustahil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan